نگاهی بـه فیلم درون حال ِ اکران ِ سینما آزادی بابل : فیلم سینما سپهر ساری چیه تمشک/محمد محمودی

حمـید و هما زوج ناباروری هستند کـه تصمـیم گرفته اند از راه اجاره‌ی رحم بچه‌دار شوند. فیلم سینما سپهر ساری چیه این دو درون راه پیگیری و انتخاب شخص مورد اطمـینان به منظور این منظور بـه زن جوانی بـه نام رضوان بر مـی خورند کـه با وجود شرایط مساعد دارای مشکلاتی است. فیلم سینما سپهر ساری چیه اتفاقی کـه برای این زوج بعد از آشنایی با رضوان مـی افتد سبب مـی شود آنـها بـه شناخت تازه ای از خود و پیرامون شان برسند.

تمشک ششمـین اثر سامان سالور مـی باشد کـه ۲۳بهمن ماه ۹۳ بـه اکران عمومـی درآمد و چند روزیست کـه در سینما آزادی بابل،در حال نمایش مـی باشد،سامان سالور کارهایش مجوز عمومـی نمـی گیرد و از چند فیلم ساخته شده ی وی ،این دومـین فیلم هست که بعد از [سیزده ۵۹] مجوز اکران گرفته،او کار خود را از دستیـار کارگردانی بهرام بیضایی درون فیلم “سگ کُشی” آغاز نمود.فیلم “چند کیلو خرما به منظور مراسم تدفین” نام او را بر سر زبان ها انداخت کـه توانست جایزه جشنواره لوکارنو را بدست آورد.

باتوجه بـه اینکه سازنده،عملا کارهای مستقلی دارد و دیدگاه مستعدانـه ایی درون فیلمسازی دارد،انتظار مـی رفت فیلمـی ببینیم کـه حرفی برای گفتن داشته باشد.نیکی کریمـی،مـهدی پاکدل،سیمرا حسن پور،مـهران احمدی بازیگران مـهم این فیلم مـی باشند،آغاز ِ فیلم کاملا ناامـید کننده و از همـه مـهتر قصه گویی ضعیف کـه به راحتی همـه چیز را جا مـی گذارد،شکل گرفت.نشان ِ داستان دو زوج ِ جوان کـه بچه دار نمـی شوند و در راستای پیگیری،شخصی با حجاب و چادری را پیدا مـی کنند کـه از هر لحاظ مطمئن است،به نوعی قبول اولین قصه گویی ضعیف فیلم مـی باشد.همان اصالت ِ مسائل ِ انسانی و اسلامـی.حمـید و هما کـه دنبال رحم به منظور اجاره بودند با دیدن “رضوان” کـه یک زن چادری و در عین حال معتقد بود، فیلم سینما سپهر ساری چیه او را به منظور این کار انتخاب د.سالور دوربین را بـه شمال مـی برد،انتخاب ِ لوکیشن های او درون شمال چه چیز را مـی خواهد بـه ما برساند؟حرکت درون قشر خلوت ِ جامعه ی شمال؟یـا بـه نوعی همذات پنداری و متفاوت بودن ِ دید؟

“رضوان ” فرد ِ انتخابی به منظور اجاره ی رحم مـی باشد،او با وجود شرایط مساعد دارای مشکلاتی است. همسر رضوان علیل شده هست و رضوان با ازخودگذشتگی زیـاد از او نگهداری مـی کند، با این وجود او انتخاب شده و سلول جنین این زوج درون رحم رضوان بـه طور پنـهانی کاشته مـی شود زیرا هما تمایل داشت خانواده ها این طور تصور کنند کـه خود او باردار شده است. حمـید و هما از او بـه عنوان محمل فرزندشان بـه خوبی پذیرایی مـی د. درون اثنای فیلم شوهر رضوان مـی مـیرد و هما (نیکی کریمـی) نیز طی یک تصادف کشته مـی شود، حمـید نیز دچار فراموشی مـی شود؛که درون ادامـه ی فیلم بـه یکباره نشان نمـی دهد کـه چگونـه فراموشی از بین مـی رود.آیـا یک ایراد درون حافظه بوده یـا واقعا فراموشی حاصل شده؟

مـهدی پاکدل هیچگاه نتوانسته درون فیلم چیزی نشان دهد کـه حداقل بتواند کمـی و کاستی های فیلم را بپوشاند،همانطور نیکی کریمـی کـه سرگردان،نقش ِ نشان دهنده ی بستر تعلیق را بازی مـیکرد.رضوان تلاش مـی کند کـه حمـید او را بشناسد و در این راه از پزشک معالج کمک مـی گیرد؛ حمـید درخواست مـی کند هما بچه را سقط کند اما او نمـی پذیرد.تعصب ِ رضوان درون این امر،که این کار را از نظر ِ شرعی حرام مـیداند هم،به نوعی داستان را مـیخواهد کِش دار نشان دهد.اگر سقط شود چه مـی شود؟تمام ِ چارچوب فیلم بـه رضوان بسته شده است.

مـهران احمدی از معدود بازیگرهای ِ خوب ِ اولا تئاتر و بعد سینما و تلویزیون مـیباشد کـه مشخصا با توجه بـه کارنامـه ی سامان سالور نقش ِ مردی روان پریش و خشن را دارد،قبول مـیکند،برادر شوهر ِ رضوان با بازی ِ مـهران احمدی بـه خانـه آنـها مـی رود و گمان مـی کند، رضوان با حمـید رابطه نامشروع دارد بنابراین حمـید را بـه قتل مـی رساند و رضوان مـی ماند با بچه درون شکمش کـه تمام آرزوی اوست و در نـهایت بچه زنده مـی ماند!

فیلم رضوان را نگه مـی دارد و بچه ایی کـه زنده مـی ماند؛گرچه درون اواسط فیلم،جنین،از کار مـی افتد و دوباره بـه کار ادامـه مـی دهد.واقعیت این هست که وقتی اصغر فرهادی درباره ی الی را ساخت،بازگذاشتن ِ کانال ِ سرنوشت فیلم را بعهده ی مخاطب گذاشت،منتهی با نشانـه گذاری درون فیلم و دکوپاژ ِ مناسب،اما پایـان بندی ِ فیلم،بشدت ناامـید کننده و نامفهوم بود.و این چیزیست کـه اکثر فیلمسازها بـه آن علاقه دارند!

در تمشک،سامان سالور سعی درون ساخت ِ فیلمـی با تم ِ کاملا پر سر وصدا و جذاب را داشت کـه من را بعنوان یک تماشاگر فیلم و علاقه مند بـه سینما رضایتمند نشان نداد..چرا کـه مـهمترین ضربه ی اصلی بـه پیکره ی فیلم،شکل ِ قصه گویی و بازیگری بود،که تنـها بازی سمـیرا حسن پور درون نقش رضوان با دقت ِ عالی انجام شده بود. مدیر فیلمبرداری فیلم “محمود کلاری” بود کـه در این مسئله،محکم عمل کرد.

در حال ِ حاضر خبری از فیلمـی کـه در ایـام ِ تعطیلات ، درون شـهر بابل،به روی پرده نقش خواهد بست،نبوده و امـیدوارم این روال ِ ضعیف ِ اکران،که بعد از فیلم ِ “تراژدی” هم تکرار شده،تبدیل بـه روند ِ رضایت بخش از سوی مردم باشد. فیلم “تمشک” درون بخش سودای سیمرغ  سی و دومـین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست درون دو بخش بهترین فیلمنامـه و بهترین بازیگر زن نامزد دریـافت سیمرغ بلورین شود.از موارد ِ عجیب ِ جشنواره ی فجر!

 




[نگاهی بـه فیلم درون حال اکران سینما آزادی بابل | بابل نوین فیلم سینما سپهر ساری چیه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 09 Jul 2018 05:30:00 +0000